Czym są szkolne ulice?
Od 2020 roku okolice stołecznych szkół podstawowych są oceniane pod kątem bezpieczeństwa dzieci. Zarząd Dróg Miejskich razem ze społecznościami szkolnymi, rodzicami, uczniami oraz dyrekcją analizuje, na jakie zagrożenia narażeni są najmłodsi uczestnicy ruchu drogowego, a następnie wraz z nimi współprojektuje zmiany w infrastrukturze czy organizacji ruchu w sąsiedztwie szkół. Niekiedy jest to zamknięcie czy ograniczenie ruchu aut bezpośrednio przed szkołą w określonych godzinach, a innym razem wystarczy uporządkowanie parkowania czy zabezpieczenie okolic przejść dla pieszych przed zasłanianiem. Takie działania pozwalają znacząco zmniejszyć ryzyko wypadków w godzinach rozpoczęcia i zakończenia zajęć, a jednocześnie tworzą bezpieczną przestrzeń dla pieszych, rowerzystów i samych uczniów.
Za każdym razem zmiany są proponowane przez ekspertów, a punktem wyjścia są rozmowy, obserwacje, pomiary i audyty, a także spotkania ze społecznością szkolną. Proces obejmuje kilka etapów: spacer badawczy, podczas którego identyfikowane są niebezpieczne miejsca, warsztaty badawczo-twórcze dla dzieci, pozwalające zebrać ich pomysły i obserwacje, oraz wspólne projektowanie map, makiet lub prototypów elementów, które powinny pojawić się – lub zniknąć – z otoczenia szkoły. W ich wyniku może się okazać, że w sąsiedztwie konkretnej szkoły wystarczą proste rozwiązania i przeprojektowanie całej przestrzeni nie będzie niezbędne. Albo wręcz przeciwnie – że zostanie przygotowana docelowa wizja szerszej metamorfozy ulicy.

Szkolne ulice nie na Woli? Urząd dzielnicy nie wyraził chęci współpracy
W związku z tym, że wiele szkół znajduje się przy ulicach, którymi zarządzają urzędy dzielnic, w grudniu 2024 roku Zarząd Dróg Miejskich wysłał pismo do wszystkich burmistrzów z propozycją współpracy przy programie „Droga na szóstkę” oraz informacją o „ofercie” dofinansowania i proponowanym podziale zadań między ZDM a urzędami dzielnic. Jest to efekt decyzji Rady Warszawy, która w październiku zeszłego roku zdecydowała o przekazaniu środków na zmiany także na drogach dzielnicowych.
Z funduszy na ten moment nie skorzysta jednak Wola, bo wolski ratusz na ten moment nie zdecydował się o na współpracę z ZDM-em na rzecz bezpieczeństwa dzieci.
- Nie otrzymaliśmy odpowiedzi od władz dzielnicy Wola dość długo, dopiero w czerwcu Wydział Infrastruktury przekazał nasze pismo do szkół, ponieważ dowiedziała się o nim jedna z zaangażowanych nauczycielek i poprosiła o zwrócenie uwagi na sprawę. – tłumaczy Maciej Dziubiński, rzecznik prasowy Zarządu Dróg Miejskich. - Jednak bez zielonego światła od Zarządu Dzielnicy wyrażonego w jakimś rodzaju urzędowego stanowiska, choćby liście intencyjnym, nie możemy podejmować się działań dotyczących dróg gminnych. – rozkłada ręce.
Postawa urzędu dzielnicy dziwi radną Anna Grzelak ze Stowarzyszenia Wola Mieszkańców, która w czerwcu złożyła interpelację w sprawie szkolnych ulic na Woli.
- Brak odpowiedzi ze strony naszej dzielnicy oznacza, że ulice zarządzane przez Urząd Dzielnicy Wola – w tym te w bezpośrednim otoczeniu szkół – będą pominięte w działaniach ZDM na rzecz poprawy bezpieczeństwa. Z perspektywy mieszkańców oraz rodziców dzieci uczęszczających do szkół w naszej dzielnicy, brak reakcji na tak ważną inicjatywę dotyczącą bezpieczeństwa pieszych – w tym dzieci – jest niepokojący, szczególnie, kiedy środki na ten cel przeznaczone mogą być z dedykowanego projektu na rzecz bezpieczeństwa dzieci i młodzieży. – komentuje radna.
Dwie wolskie szkoły zgłosiły się do programu
W okresie od czerwca 2024 do czerwca 2025 roku w ramach programu Droga na szóstkę różnego rodzaju działaniami objętych było 110 lokalizacji (106 placówek, z czego w czterech przypadkach prace toczyły się w dwóch pobliskich miejscach). Nie jest jednak tak źle, że w programie nie uczestniczy żadna wolska szkoła. Po otrzymaniu pisma w czerwcu, szybko zgłosiła się szkoła z ul. Grzybowskiej, jednak zgłoszony problem z niebezpiecznym przejściem dla pieszych zostanie rozwiązany w ramach trwającej gruntownej przebudowy Grzybowskiej, która niedawno się rozpoczęła. Odbył się też nabór otwarty dla mieszkańców, w którym zgłosili się zmotywowani rodzice z jednej z placówek na Młynowie. Rada rodziców z Młynowa bardzo zaangażowała się w zebranie ankiet. Ich wyniki razem z analizą terenową drogowców posłużą sformułowaniu rekomendacji działań, które można samodzielnie podjąć już teraz lub w przyszłości zabiegać o zmianę u właściwych instytucji.
- Niewykluczone, że do czasu sformułowania tego raportu Urząd Dzielnicy wyrazi chęć współpracy, więc nie zamykamy się na żadne wolskie propozycje. – mówi Dziubiński.

Tak się tłumaczy wolski ratusz. Nie potrzebuje dodatkowych pieniędzy na poprawę bezpieczeństwa?
Skoro inne dzielnice korzystają z pieniędzy na poprawę bezpieczeństwa w sąsiedztwie szkół, dlaczego wolski ratusz nie chce zdecydować się na współpracę z Zarządem Dróg Miejskich?
Urząd Dzielnicy Wola odpiera zarzuty tłumacząc, że przekazał informację o programie do wszystkich szkół, a w zamyśle ten program skierowany jest przede wszystkim do dyrekcji szkół oraz Rad Rodziców, którzy to najlepiej znają problemy komunikacyjne w rejonie szkół. Twierdzi też, że pieniądze na poprawę bezpieczeństwa uczniów ma i są one wystarczające.
- Środki finansowe pozostające w dyspozycji Dzielnicy Wola są wystarczające na realizację potrzeb w zakresie remontów infrastruktury drogowej w rejonie placówek oświatowych – mówi Kamila Kozłowska, Naczelnik Wydziału Promocji, Komunikacji Społecznej i Funduszy Zewnętrznych dla Dzielnicy Wola. - Obecnie wszystkie wnioski dotyczące zmian w organizacji ruchu oraz modernizacji infrastruktury, zgłaszane przez rodziców i dyrektorów szkół, są w trakcie realizacji. Dzielnica nie odnotowała nowych zgłoszeń ani nie zidentyfikowała dodatkowych potrzeb wymagających interwencji. – dodaje.
Urząd dzielnicy zapewnia też, że podejmuje liczne działania mające na celu poprawę bezpieczeństwa dzieci w drodze do szkoły.
- Dzięki dotacji udzielonej przez Marszałka Województwa Mazowieckiego zrealizowano szereg zadań związanych z modernizacją dróg gminnych. Uzyskane w ten sposób oszczędności w wydatkach umożliwiły odciążenie budżetu dzielnicy w części przeznaczonej na remonty chodników oraz wdrażanie zmian w organizacji ruchu drogowego. Wszystkie te przedsięwzięcia służą poprawie bezpieczeństwa, zwłaszcza w rejonie placówek oświatowych, co stanowi jeden z kluczowych elementów polityki Dzielnicy Wola w zakresie ochrony pieszych, w szczególności dzieci. – tłumaczy Kamila Kozłowska, Naczelnik Wydziału Promocji, Komunikacji Społecznej i Funduszy Zewnętrznych dla Dzielnicy Wola. Jako konkretne przykłady wskazuje przebudowę ciągów pieszych przy ulicach Syreny, Grabińskiego i Brożka oraz program doświetlania niebezpiecznych przejść dla pieszych w pobliżu szkół i przedszkoli, w ramach którego poprawiono bezpieczeństwo na ponad 50 przejściach dla pieszych.
 Hubert Malczewski
                                        Hubert Malczewski
                










Napisz komentarz
Komentarze