Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
poniedziałek, 22 grudnia 2025 22:26
Reklama

„Podziemna Tarcza”. Metro ma chronić 100 tysięcy osób w razie wojny

Metro może w przyszłości stać się jednym z największych systemów schronów w Polsce. Prezydent Rafał Trzaskowski ogłosił uruchomienie programu „Podziemna Tarcza”, który zakłada przystosowanie tuneli i stacji metra do ochrony ludności cywilnej na wypadek konfliktu zbrojnego.
„Podziemna Tarcza”. Metro ma chronić 100 tysięcy osób w razie wojny
Metro może w przyszłości stać się jednym z największych systemów schronów w Polsce. Prezydent Rafał Trzaskowski ogłosił uruchomienie programu „Podziemna Tarcza”, który zakłada przystosowanie tuneli i stacji metra do ochrony ludności cywilnej na wypadek konfliktu zbrojnego.

Źródło: WTP

W tym artykule przeczytasz między innymi o:

  • programie "Podziemna Tarcza"
  • przystosowaniu stacji metra

Warszawa rozpoczyna nowy etap myślenia o bezpieczeństwie mieszkańców. Podczas konferencji prasowej prezydent Rafał Trzaskowski zapowiedział program „Podziemna Tarcza”, którego celem jest wykorzystanie infrastruktury metra jako miejsca schronienia dla ponad 100 tysięcy osób w sytuacji zagrożenia wojennego. Kluczową rolę mają odegrać tzw. pustki technologiczne – przestrzenie serwisowe i techniczne znajdujące się w tunelach oraz na stacjach.

– Mówimy o bezpieczeństwie w sposób systemowy i właśnie dlatego wspólnie ze Strażą Pożarną przystosujemy stację metra tak, żeby metro i cała infrastruktura metra mogła stać się miejscem schronienia dla ponad 100 tysięcy osób – podkreślił prezydent stolicy.

Przekształcenie metra w bezpieczny schron to jednak ogromne wyzwanie logistyczne i techniczne. Tunele i stacje muszą zostać odpowiednio zabezpieczone, aby zapewnić ludziom możliwość przetrwania przez dłuższy czas. W grę wchodzi m.in. hermetyzacja przestrzeni, montaż systemów filtro-wentylacji, instalacji sanitarnych oraz zapewnienie dostępu do wody i awaryjnego oświetlenia.

Uruchomienie programu stało się możliwe dzięki zmianom prawnym wprowadzonym przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Jak wyjaśniał Rafał Trzaskowski, konieczne było tzw. zdemilitaryzowanie służby metra oraz stworzenie przepisów, które pozwalają wykorzystywać podziemną infrastrukturę transportową do celów obronnych.

– Myśmy to zakładali jako coś oczywistego, ale potrzebne były konkretne rozwiązania prawne. W tej chwili te rozwiązania mamy – zaznaczył prezydent.

„Podziemna Tarcza” funkcjonuje niezależnie od miejskiego programu budowy klasycznych schronów. Obecnie trwa szeroka inwentaryzacja infrastruktury metra. Służby sprawdzają stan tuneli, identyfikują potencjalne miejsca schronienia i analizują, jakie zmiany techniczne będą niezbędne, aby mogły one pełnić funkcję ochronną. Miasto zapowiada, że kwestie bezpieczeństwa będą również uwzględniane przy projektowaniu kolejnych stacji metra.

W realizację projektu zaangażowana jest Straż Pożarna, która ma wspierać miasto swoją wiedzą i doświadczeniem w przygotowywaniu obiektów do celów obronnych. Współpraca ta ma zapewnić odpowiednie standardy bezpieczeństwa dla dużych skupisk ludzi.

Szczególne zainteresowanie programem budzi Ursynów. Linia M1, projektowana jeszcze w czasach PRL-u, była częściowo przygotowywana z myślą o funkcji schronowej. Choć stacje na Ursynowie są położone stosunkowo płytko, teoretycznie mogłyby doraźnie zapewnić schronienie dziesiątkom tysięcy osób. Podobną rolę mogłyby odegrać podziemne hale garażowe w nowszych budynkach mieszkalnych.

Eksperci nie mają jednak wątpliwości – adaptacja metra do pełnienia funkcji schronu będzie kosztowna i skomplikowana. Konieczne będą m.in. zawory przeciwwybuchowe, grodzie oddzielające stacje od tuneli oraz pełna infrastruktura wodno-kanalizacyjna.

Na razie nie podano harmonogramu prac ani kwot, jakie miasto zamierza przeznaczyć na realizację projektu. Szczegóły mają zostać przedstawione w najbliższych miesiącach, po zakończeniu inwentaryzacji i przygotowaniu projektów technicznych. Jedno jest pewne – Warszawa chce wykorzystać to, co już ma pod ziemią, by zwiększyć bezpieczeństwo swoich mieszkańców.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
KOMENTARZE
Autor komentarza: MonikaTreść komentarza: I to jest dobra informacja. Przechodzę tamtędy codziennie i wiele razy widziałam ostre hamowanie przed tym przejściem. Z niecierpliwością czekam na realizację.Data dodania komentarza: 27.11.2025, 19:05Źródło komentarza: Niebezpieczne przejścia na Lesznie doczekają się sygnalizacjiAutor komentarza: ZałamanaTreść komentarza: Niestety nie zawsze to tak działa. U mnie na podwórku przepełniony kontener stoi kilka miesięcy. Zgłosiłam straży miejskiej i na 19115. Niestety góra śmieci rośnie i nic nie można z tym zrobić. Zapraszam na Nowolipki 28, sami zobaczcie, bo nie mogę dołączyć zdjęcia.Data dodania komentarza: 15.11.2025, 14:03Źródło komentarza: Efektywne zarządzanie odpadami budowlanymi – dlaczego warto postawić na wynajem kontenera na gruz?Autor komentarza: ciekawyTreść komentarza: Kto za to odpowiada? "Terminy rozpraw w obu sprawach są aktualnie odroczone bez terminu, w związku z czym nie ma perspektyw na szybkie zakończenie sporu. "Data dodania komentarza: 11.11.2025, 14:46Źródło komentarza: Fatum nad zabytkową fabryką na Hrubieszowskiej. Dzielnica czeka na kluczowe wyrokiAutor komentarza: SeniorkaTreść komentarza: Ta laurkę to chyba napisał sam dyrektor bo opinia mieszkańców Woli jest innaData dodania komentarza: 22.09.2025, 18:52Źródło komentarza: Wolskie Centrum Kultury – siedem lat dynamicznego rozwojuAutor komentarza: Gdzie jest?Treść komentarza: A CO Z ULICĄ FALKOWSKĄ NA ODOLANACH?Data dodania komentarza: 23.06.2025, 23:46Źródło komentarza: Powstała tuż przed wojną, zniknęła na kilkadziesiąt lat. Ulica Kozienicka powróci na Wolę?Autor komentarza: IroTreść komentarza: Niestety Obozowa, Deotymy, Brożka, Ciołka, Czorsztyńska, itd od ładnych paru lat zawsze zawalone. W 60 procentach parkują przyjezdni. Jak sobota, niedziela, cud ! są wolne miejsca.Data dodania komentarza: 30.05.2025, 17:19Źródło komentarza: Strefa Płatnego Parkowania na Kole i Ulrychowie? Burmistrz Woli chce, by stało się to jak najszybciej
Reklama
Reklama