Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
niedziela, 14 grudnia 2025 22:19
Reklama

Rowery miejskie powracają na ulice. Będzie łatwiej i wygodniej

Od 1 marca na stołeczne ulice powracają rowery miejskie. Nowa odsłona systemu Veturilo to zmiany m.in. w sposobie wypożyczania i zwracania pojazdów oraz odświeżona wersja aplikacji. Pomimo małej rewolucji i całkiem nowej floty pojazdów, cennik za wypożyczenie pozostaje ten sam.

Miejska mobilność przechodzi w ostatnich latach przechodzi prawdziwą rewolucję. Widać to gołym okiem na warszawskich ulicach, po których coraz częściej mieszkańcy i mieszkanki miasta poruszają się rowerami czy hulajnogami elektrycznymi. Sprzyja temu powstawanie dróg rowerowych na kolejnych ulicach oraz wzrost dostępności alternatywnych dla samochodu środków transportu - chociażby poprzez Veturilo, czyli miejski system wypożyczania rowerów, który w Warszawie funkcjonuje już dekadę.

Ale dekada ta dla systemu Veturilo, pomimo jego niewątpliwego sukcesu wyglądała różnie. Do 2018 roku, kiedy to system zanotował 6,44 mln wypożyczeń rowerów liczba jego użytkowników co roku wzrastała. Jednak 2019 r. przyniósł pierwszy spadek - wypożyczeń było już pół miliona mniej. Sytuację pogorszyła już tylko pandemia, sprawiająca że w 2020 roku było tylko 3,18 miliona wynajmów i choć w następnych latach liczba ta systematycznie rosła, to daleko jej do poziomu zainteresowania z 2018 roku. Zacinające się elektrozamki, coraz gorszy stan techniczny rowerów oraz przestarzała aplikacja sprawiały, że atrakcyjność Veturilo nigdy nie powróciła do wyników sprzed pandemii.

Koniec z "wyszarpywaniem" rowerów ze stacji

Przywrócić świetność dla Veturilo ma szansę jego nowa odsłona, dzięki umowie, którą Zarząd Dróg Miejskich podpisał z firmą Nextbike na obsługę systemu roweru publicznego w latach 2023-2028. Od 1 marca obowiązywać będą nowe zasady, dzięki czemu wypożyczanie i zwracanie pojazdów ma być łatwiejsze i wygodniejsze. Do niechlubnej historii przechodzi wpinanie rowerów w elektrozamki, bo każdy, kto wypożyczał rowery miejskie z pewnością nie raz spotkał się z "wyszarpywaniem" rowerów ze stacji. Od teraz, na wszystkich stacjach zamontowane zostały standardowe stojaki w kształcie odwróconej liter U, a blokada, przymocowana do tylnego koła, odblokowywana będzie z poziomu aplikacji mobilnej. Każdy z 3 tysięcy stojaków wchodzących w skład 300 stacji będzie oznaczony wielojęzyczną naklejką, która jeszcze ułatwi odróżnienie parkingu dla rowerów Veturilo od innych podobnych tego typu konstrukcji. Znika także możliwość wypożyczenia roweru poprzez specjalny totem - teraz będzie to możliwe wyłącznie poprzez aplikację.

Nowe Veturilo wprowadza również nowe pojęcie “strefy zwrotu”. To dodatkowe punkty, w których, poza stacjami, będzie można zakończyć wypożyczenie. Takich punktów na start będzie ok. 1,5 tysiąca. Ich siatka została opracowana w oparciu o wybrane publiczne parkingi rowerowe. To takie same stojaki jak te, przy których już od ponad roku można zostawiać hulajnogi elektryczne. One również oznakowane są wielojęzyczną naklejką – z symbolem roweru i hulajnogi. Strefy i stacje będą od siebie oczywiście wyraźnie odróżnione na stronie i w nowej aplikacji mobilnej Veturilo, bo za pozostawienie roweru w strefach zwrotu będzie dodatkowa opłata w wysokości 15 zł. Jednak w momencie, gdy wypożyczymy rower ze strefy zwrotu i odstawimy go na zwyczajnej stacji na nasze konto trafi bonusowe 5 zł.

Na początek, do dyspozycji rowerzystów i rowerzystek będzie 300 stacji miejskich we wszystkich 18 dzielnicach Warszawy. Na Woli będzie 35 stacji, co plasuje naszą dzielnicę na drugim miejscu, jeśli chodzi o ich ilość. Wolę wyprzedza jedynie Śródmieście.

fot. Hubert Malczewski | Gazeta Woli

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
KOMENTARZE
Autor komentarza: MonikaTreść komentarza: I to jest dobra informacja. Przechodzę tamtędy codziennie i wiele razy widziałam ostre hamowanie przed tym przejściem. Z niecierpliwością czekam na realizację.Data dodania komentarza: 27.11.2025, 19:05Źródło komentarza: Niebezpieczne przejścia na Lesznie doczekają się sygnalizacjiAutor komentarza: ZałamanaTreść komentarza: Niestety nie zawsze to tak działa. U mnie na podwórku przepełniony kontener stoi kilka miesięcy. Zgłosiłam straży miejskiej i na 19115. Niestety góra śmieci rośnie i nic nie można z tym zrobić. Zapraszam na Nowolipki 28, sami zobaczcie, bo nie mogę dołączyć zdjęcia.Data dodania komentarza: 15.11.2025, 14:03Źródło komentarza: Efektywne zarządzanie odpadami budowlanymi – dlaczego warto postawić na wynajem kontenera na gruz?Autor komentarza: ciekawyTreść komentarza: Kto za to odpowiada? "Terminy rozpraw w obu sprawach są aktualnie odroczone bez terminu, w związku z czym nie ma perspektyw na szybkie zakończenie sporu. "Data dodania komentarza: 11.11.2025, 14:46Źródło komentarza: Fatum nad zabytkową fabryką na Hrubieszowskiej. Dzielnica czeka na kluczowe wyrokiAutor komentarza: SeniorkaTreść komentarza: Ta laurkę to chyba napisał sam dyrektor bo opinia mieszkańców Woli jest innaData dodania komentarza: 22.09.2025, 18:52Źródło komentarza: Wolskie Centrum Kultury – siedem lat dynamicznego rozwojuAutor komentarza: Gdzie jest?Treść komentarza: A CO Z ULICĄ FALKOWSKĄ NA ODOLANACH?Data dodania komentarza: 23.06.2025, 23:46Źródło komentarza: Powstała tuż przed wojną, zniknęła na kilkadziesiąt lat. Ulica Kozienicka powróci na Wolę?Autor komentarza: IroTreść komentarza: Niestety Obozowa, Deotymy, Brożka, Ciołka, Czorsztyńska, itd od ładnych paru lat zawsze zawalone. W 60 procentach parkują przyjezdni. Jak sobota, niedziela, cud ! są wolne miejsca.Data dodania komentarza: 30.05.2025, 17:19Źródło komentarza: Strefa Płatnego Parkowania na Kole i Ulrychowie? Burmistrz Woli chce, by stało się to jak najszybciej
Reklama
Reklama