Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
piątek, 19 grudnia 2025 07:56
Reklama

Rondo Zesłańców Syberyjskich czekają zmiany

W końcu udało się wybrać wykonawcę projektu przebudowy ronda Zesłańców Syberyjskich!
  • Źródło: ZDM
Rondo Zesłańców Syberyjskich czekają zmiany
przejście podziemne na Rondzie Zesłańców Syberyjskich

W tym artykule przeczytasz między innymi o:

  • Rondzie Zesłańców Syberyjskich
  • podpisaniu umowy na inwestycję

Zarząd Dróg Miejskich informuje, iż zgłosiła się jedna firma, której oferta opiewa na nieco ponad 781 tys. zł - ponad 100 tys. zł mniej niż zabezpieczono na ten cel. Po analizie drogowcy postanowili z niej skorzystać, a pod koniec maja podpisano umowę. Wykonawca ma 16 miesięcy na opracowanie kompleksowego projektu przebudowy.

Przejścia i przejazdy “pół-podziemne”

Skrzyżowanie u zbiegu Woli i Ochoty ponad dwie dekady temu zostało przebudowane na trzy poziomowy węzeł drogowy. Z dzisiejszej perspektywy można powiedzieć, że rondo jest z poprzedniej epoki – powstało na długo przed obowiązującymi obecnie w stolicy wytycznymi projektowymi infrastruktury pieszej i rowerowej.

Efektem są rozwiązania dość niefortunne i nieprzystające do współczesnych standardów. Przejścia dla pieszych i przejazdy rowerowe zostały połowicznie umieszczone pod ziemią. Jezdnię po południowej stronie pokonuje się w poziomie terenu, a następnie chodnik i droga rowerowa pod ostrym kątem zagłębiają się pod powierzchnię i zakończone są schodami. Całkowicie brakuje też połączenia pieszo-rowerowego w osi wschód-zachód po północnej stronie ronda.

Rondo Zesłańców Syberyjskich jest więc “czarnym punktem” na mapie Warszawy pod kątem dostępności dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej. Stanowi też poważną barierę w rozwoju ruchu rowerowego, choć leży na przecięciu głównych tras rowerowych biegnących wzdłuż al. Prymasa Tysiąclecia, Alej Jerozolimskich oraz ul. Bitwy Warszawskiej 1920 roku.

“Czarny punkt” do likwidacji 

Celem projektu jest likwidacja istniejących przejść podziemnych i zastąpienie ich naziemnymi. Równolegle do przejść zostaną wyznaczone przejazdy rowerowe. Wiąże się to oczywiście z koniecznością przeprojektowania sygnalizacji świetlnych na skrzyżowaniu. Istniejące drogi rowerowe, obecnie wykonane z kostki betonowej, zostaną zbudowane od nowa – szersze i asfaltowe. Przebudowane zostaną również chodniki oraz przystanki autobusowe.

Projektant ma za zadanie narysować tymczasowy przebieg drogi dla rowerów w rejonie autobusowego Dworca Zachodniego, który w przyszłości ma zostać przebudowany. Taka etapowa trasa załata brak w infrastrukturze rowerowej po północnej stronie Alej Jerozolimskich między rondem i kolejowym Dworcem Zachodnim.

Dużo się dzieje dookoła ronda

Samo rondo wciąż czeka na lepsze czasy, ale w jego rejonie praca wre, a w przygotowaniu są już kolejne inwestycje. Tym bardziej potrzebna jest zmiana również w centralnym punkcie, która poprawi jego dostępność oraz dostosuje go do roli funkcjonalnego węzła kluczowych tras rowerowych.

W poprzednich latach zbudowano brakujący odcinek drogi rowerowej na ochockim fragmencie Alej Jerozolimskich, a na wysokości Parku Pięciu Sióstr przebudowano istniejący. W toku jest teraz przetarg na kontynuację prac, czyli przebudowę trasy rowerowej wzdłuż Alej na odcinku Śmigłowca – Na Bateryjce.

Trwa przebudowa kolejowego Dworca Zachodniego która obejmuje również tunel pod torami kolejowymi w ciągu al. Prymasa Tysiąclecia. Prowadzone przez PKP prace powinny zakończyć się jeszcze przed planowanymi przez nas robotami na rondzie. W perspektywie najbliższych lat powstanie też linia tramwajowa wzdłuż ulicy Bitwy Warszawskiej 1920 r. Przed rondem Zesłańców zostanie schowana w tunelu, następnie pod ziemią ominie rondo od wschodu i połączy się z podziemnym przystankiem przygotowanym już specjalnie na ten cel pod dworcem kolejowym. W ramach tych prac zostanie również zmodernizowana droga rowerowa na ulicy Bitwy Warszawskiej.

Zakres projektu przebudowy chodników i dróg rowerowych w rejonie ronda Zesłańców został określony tak, aby z każdej strony dochodził do granicy innych planowanych prac. To przykład dobrej koordynacji i planowania, który pozwoli na osiągnięcie spójnego efektu wszystkich robót.

 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
KOMENTARZE
Autor komentarza: MonikaTreść komentarza: I to jest dobra informacja. Przechodzę tamtędy codziennie i wiele razy widziałam ostre hamowanie przed tym przejściem. Z niecierpliwością czekam na realizację.Data dodania komentarza: 27.11.2025, 19:05Źródło komentarza: Niebezpieczne przejścia na Lesznie doczekają się sygnalizacjiAutor komentarza: ZałamanaTreść komentarza: Niestety nie zawsze to tak działa. U mnie na podwórku przepełniony kontener stoi kilka miesięcy. Zgłosiłam straży miejskiej i na 19115. Niestety góra śmieci rośnie i nic nie można z tym zrobić. Zapraszam na Nowolipki 28, sami zobaczcie, bo nie mogę dołączyć zdjęcia.Data dodania komentarza: 15.11.2025, 14:03Źródło komentarza: Efektywne zarządzanie odpadami budowlanymi – dlaczego warto postawić na wynajem kontenera na gruz?Autor komentarza: ciekawyTreść komentarza: Kto za to odpowiada? "Terminy rozpraw w obu sprawach są aktualnie odroczone bez terminu, w związku z czym nie ma perspektyw na szybkie zakończenie sporu. "Data dodania komentarza: 11.11.2025, 14:46Źródło komentarza: Fatum nad zabytkową fabryką na Hrubieszowskiej. Dzielnica czeka na kluczowe wyrokiAutor komentarza: SeniorkaTreść komentarza: Ta laurkę to chyba napisał sam dyrektor bo opinia mieszkańców Woli jest innaData dodania komentarza: 22.09.2025, 18:52Źródło komentarza: Wolskie Centrum Kultury – siedem lat dynamicznego rozwojuAutor komentarza: Gdzie jest?Treść komentarza: A CO Z ULICĄ FALKOWSKĄ NA ODOLANACH?Data dodania komentarza: 23.06.2025, 23:46Źródło komentarza: Powstała tuż przed wojną, zniknęła na kilkadziesiąt lat. Ulica Kozienicka powróci na Wolę?Autor komentarza: IroTreść komentarza: Niestety Obozowa, Deotymy, Brożka, Ciołka, Czorsztyńska, itd od ładnych paru lat zawsze zawalone. W 60 procentach parkują przyjezdni. Jak sobota, niedziela, cud ! są wolne miejsca.Data dodania komentarza: 30.05.2025, 17:19Źródło komentarza: Strefa Płatnego Parkowania na Kole i Ulrychowie? Burmistrz Woli chce, by stało się to jak najszybciej
Reklama
Reklama