Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
czwartek, 18 grudnia 2025 02:34
Reklama

Kierowcy od wtorku płacą więcej za parkowanie w SPPN

Za pierwszą godzinę trzeba zapłacić 4,5 zł, wzrosły także ceny kar za nieopłacenie postoju. Zarząd Dróg Miejskich skorzystał z możliwości podniesienia opłat do maksymalnej wysokości, jaka jest dopuszczona przez rządową ustawę.

W czerwcu Rada Warszawy przyjęła uchwałę, która ustanowiła od 15 sierpnia nowe stawki za parkowanie w Strefie Płatnego Parkowania Niestrzeżonego. Wynoszą one: za pierwszą godzinę - 4,5 zł, drugą - 5,4 zł, trzecią - 6,4 zł, czwartą i kolejną - 4,5 zł. Jest to wzrost o 15% w stosunku do dotychczasowych opłat. Poprzednie podwyżki miały miejsce w styczniu 2021 roku, wtedy wydłużono godziny obowiązywania strefy do 20:00. Za całodniowe, 12-godzinne parkowanie kierowcy bez abonamentu zapłacą więc 56,8 złotego.

Jak zmiany argumentują drogowcy ze stołecznego ratusza? Zamiast o podwyżce, mówią o urealnieniu opłat i waloryzacji.

"W 2020 r. kiedy ustalana była poprzednia wysokość stawki, radni określili ją na poziomie 0,15% minimalnego wynagrodzenia (taki limit wynika z ustawy o drogach publicznych). Wraz ze wzrostem płac opłata za parkowanie przestaje spełniać swoją funkcję, ponieważ staje się relatywnie niższa. Dlatego konieczna było waloryzacja stawki opłat za postój." - opisuje Zarząd Dróg Miejskich, dodając jednocześnie, że strefa nie służy generowaniu zysków, ale jej podstawowym celem jest zapewnienie wolnych miejsc postojowych w warunkach dużej presji parkingowej w centralnych obszarach miasta.

Zmiany dotknęły także opłatę dodatkową za nieopłacenie postoju - zamiast dotychczasowych 250 zł, teraz zmotoryzowani warszawiacy i warszawianki zapłacą 300 zł, przy czym kara wniesiona w ciągu 7 dni będzie zmniejszona o 100 zł. Cena za abonament pozostała natomiast bez zmian.

fot. Zarząd Dróg Miejskich

Wciąż taniej niż w 2008 roku?

Urzędnicy przekonują też, że nowe stawki będą dwukrotnie mniej odczuwalne niż stawki ustanowione w 2008 r. I to się zgadza. Natomiast warto zaznaczyć, że w 2008 roku strefa parkowania obejmowała jedynie ścisły obszar Śródmieścia, dziś SPPN rozszerza się na tereny znacznie wychodzące poza centralny obszar, w związku z czym do uiszczania opłaty zobowiązywana jest znaczna i coraz większa część mieszańców i mieszkanek Warszawy. Wraz z rosnącą liczbą mieszkańców, rośnie jednocześnie liczba samochodów, co oznacza większą presję parkingową na ograniczoną przestrzeń miasta.

Priorytet komunikacyjny w mieście nadawany jest od kilkunastu lat komunikacji zbiorowej oraz rowerom ze względu na ich niską w porównaniu do samochodów emisyjność. Opłaty te, oprócz zapewnienia dostępności miejsc wpływają także na wybory kierowców, którzy rezygnują czy minimalizują ilość podróży samochodem, w sytuacjach, gdy mogą uniknąć opłaty wybierając inny środek transportu czy załatwić daną sprawę lokalnie.

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
KOMENTARZE
Autor komentarza: MonikaTreść komentarza: I to jest dobra informacja. Przechodzę tamtędy codziennie i wiele razy widziałam ostre hamowanie przed tym przejściem. Z niecierpliwością czekam na realizację.Data dodania komentarza: 27.11.2025, 19:05Źródło komentarza: Niebezpieczne przejścia na Lesznie doczekają się sygnalizacjiAutor komentarza: ZałamanaTreść komentarza: Niestety nie zawsze to tak działa. U mnie na podwórku przepełniony kontener stoi kilka miesięcy. Zgłosiłam straży miejskiej i na 19115. Niestety góra śmieci rośnie i nic nie można z tym zrobić. Zapraszam na Nowolipki 28, sami zobaczcie, bo nie mogę dołączyć zdjęcia.Data dodania komentarza: 15.11.2025, 14:03Źródło komentarza: Efektywne zarządzanie odpadami budowlanymi – dlaczego warto postawić na wynajem kontenera na gruz?Autor komentarza: ciekawyTreść komentarza: Kto za to odpowiada? "Terminy rozpraw w obu sprawach są aktualnie odroczone bez terminu, w związku z czym nie ma perspektyw na szybkie zakończenie sporu. "Data dodania komentarza: 11.11.2025, 14:46Źródło komentarza: Fatum nad zabytkową fabryką na Hrubieszowskiej. Dzielnica czeka na kluczowe wyrokiAutor komentarza: SeniorkaTreść komentarza: Ta laurkę to chyba napisał sam dyrektor bo opinia mieszkańców Woli jest innaData dodania komentarza: 22.09.2025, 18:52Źródło komentarza: Wolskie Centrum Kultury – siedem lat dynamicznego rozwojuAutor komentarza: Gdzie jest?Treść komentarza: A CO Z ULICĄ FALKOWSKĄ NA ODOLANACH?Data dodania komentarza: 23.06.2025, 23:46Źródło komentarza: Powstała tuż przed wojną, zniknęła na kilkadziesiąt lat. Ulica Kozienicka powróci na Wolę?Autor komentarza: IroTreść komentarza: Niestety Obozowa, Deotymy, Brożka, Ciołka, Czorsztyńska, itd od ładnych paru lat zawsze zawalone. W 60 procentach parkują przyjezdni. Jak sobota, niedziela, cud ! są wolne miejsca.Data dodania komentarza: 30.05.2025, 17:19Źródło komentarza: Strefa Płatnego Parkowania na Kole i Ulrychowie? Burmistrz Woli chce, by stało się to jak najszybciej
Reklama
Reklama