Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
sobota, 18 października 2025 04:40
Reklama

Burakowska bez lewoskrętu? Kontrowersyjny pomysł budzi sprzeciw na Woli

Czy mieszkańców Powązek czeka komunikacyjna rewolucja? Po niedawnym remoncie ulicy Powązkowskiej pojawił się projekt, który zakłada likwidację lewoskrętu z ulicy Burakowskiej. To rozwiązanie – zdaniem burmistrza Woli i wielu mieszkańców – może oznaczać poważne utrudnienia w codziennych dojazdach.

Biuro Zarządzania Ruchem Drogowym (BZRD) rozważa zmianę organizacji ruchu na skrzyżowaniu ulic Burakowskiej i Powązkowskiej, która zakłada likwidację skrętu w lewo. To pozornie drobna korekta mająca poprawić bezpieczeństwo na tym skrzyżowaniu, ale jej skutki mogą być odczuwalne dla mieszkańców Powązek. Władze dzielnicy alarmują, że wprowadzenie takiego rozwiązania grozi komunikacyjnym paraliżem, a mieszkańcy obawiają się codziennych korków i wydłużonych objazdów.

Kontrowersyjna likwidacja lewoskrętu

Autorem projektu jest firma Azet Sp. z o.o., pracująca na zlecenie dewelopera realizującego inwestycje mieszkaniowe w rejonie Burakowskiej. Dokumentacja powstała przy okazji niedawnego remontu ul. Powązkowskiej i trafiła do opiniowania w stołecznym Biurze Zarządzania Ruchem Drogowym. Projektanci powołują się na wytyczne Zarządu Dróg Miejskich z 2019 roku, które sugerowały wydłużenie wyspy dzielącej ruch w Powązkowskiej – a to w praktyce uniemożliwiłoby skręt w lewo z Burakowskiej w kierunku Okopowej i centrum. Ich zdaniem takie rozwiązanie podniosłoby bezpieczeństwo i uporządkowało ruch.

Burmistrz krytykuje propozycję zmian

Samorząd Woli negatywnie zaopiniował projekt, podkreślając, że Burakowska jest w praktyce jedyną wygodną drogą wyjazdową z kwartału ograniczonego przez Powązkowską, Okopową, al. Jana Pawła II i tory kolejowe. Pozostałe ulice – jak Piaskowa, Słodowiecka czy Młocińska – są jednokierunkowe, zamknięte lub nieprzelotowe. Skierowanie ruchu na wskazywaną w projekcie ul. Kłopot, biegnącą wzdłuż torów kolejowych, oznaczałoby konieczność pokonywania nawet dwukilometrowych objazdów i dodatkowe korki w rejonie centrum handlowego Arkadia oraz ronda Zgrupowania AK „Radosław”, które już dziś pracuje na granicy przepustowości.

Dodatkowym problemem jest fakt, że Kłopot nie w całości należy do miasta – część drogi i rond należy do właściciela Arkadii. To rodzi wątpliwości, czy miasto miałoby pełną swobodę w korzystaniu z tego korytarza komunikacyjnego i jego ewentualnej przebudowie.

Dwukierunkowa Piaskowa kosztem miejsc parkingowych?

Władze dzielnicy wskazują, że istnieją inne możliwości poprawy bezpieczeństwa i płynności ruchu, jednak każda z nich ma poważne wady:

  • Przywrócenie dwukierunkowego ruchu na ul. Piaskowej – ułatwiłoby część przejazdów, ale wymagałoby likwidacji kilkudziesięciu miejsc postojowych. To nie do przyjęcia zarówno dla mieszkańców, jak i dla samorządu.
  • Budowa drogi zbiorczej 1KDZ – przewidziana w miejscowym planie zagospodarowania, w dłuższej perspektywie mogłaby odciążyć układ drogowy. To jednak kosztowna inwestycja, wymagająca lat planowania i pozyskania terenów.
  • Przebudowa samego skrzyżowania – możliwa byłaby korekta geometrii, która pozwoliłaby zachować lewoskręt przy podniesieniu bezpieczeństwa, ale wymaga dodatkowych analiz, których dotąd nie przeprowadzono.

Dzielnica podkreśla, że żadna z tych opcji nie jest idealna, a decyzja nie powinna zapadać bez pełnej analizy ruchu w całym obszarze. Według policyjnych statystyk, w ostatnich trzech latach na skrzyżowaniu Burakowskiej z Powązkowską dochodziło zaledwie do kilku kolizji rocznie. Samorząd Woli wskazuje, że nie potwierdza to tezy o szczególnie niebezpiecznym miejscu, którą posługują się projektanci.

Ostateczna decyzja leży w rękach miasta

Ostateczne rozstrzygnięcie należy do stołecznego Biura Zarządzania Ruchem Drogowym, które może zatwierdzić, odrzucić lub zmodyfikować projekt. Władze Woli zapowiadają, że będą zabiegać o utrzymanie obecnego układu drogowego. Burmistrz deklaruje gotowość do rozmów, ale podkreśla, że priorytetem pozostaje bezpieczeństwo, płynność ruchu i ochrona miejsc parkingowych.

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
KOMENTARZE
Autor komentarza: SeniorkaTreść komentarza: Ta laurkę to chyba napisał sam dyrektor bo opinia mieszkańców Woli jest innaData dodania komentarza: 22.09.2025, 18:52Źródło komentarza: Wolskie Centrum Kultury – siedem lat dynamicznego rozwojuAutor komentarza: Gdzie jest?Treść komentarza: A CO Z ULICĄ FALKOWSKĄ NA ODOLANACH?Data dodania komentarza: 23.06.2025, 23:46Źródło komentarza: Powstała tuż przed wojną, zniknęła na kilkadziesiąt lat. Ulica Kozienicka powróci na Wolę?Autor komentarza: WolakTreść komentarza: Widać, że autor tego tekstu to tzw. zawodowy aktywista miejski, działacz "na rzecz i ku poprawie". W życiu nie miał samochodu (bo go nie stać?) i nie ma żadnego pojęcia o tym, jak trudno jest znaleźć miejsce na zaparkowanie w tej części Woli. Douczyć się młody człowieku, życia trochę poznać!Data dodania komentarza: 19.06.2025, 19:24Źródło komentarza: Mistrzowie parkowania #7 - obraz nielegalnego parkowania na Woli.Autor komentarza: IroTreść komentarza: Niestety Obozowa, Deotymy, Brożka, Ciołka, Czorsztyńska, itd od ładnych paru lat zawsze zawalone. W 60 procentach parkują przyjezdni. Jak sobota, niedziela, cud ! są wolne miejsca.Data dodania komentarza: 30.05.2025, 17:19Źródło komentarza: Strefa Płatnego Parkowania na Kole i Ulrychowie? Burmistrz Woli chce, by stało się to jak najszybciejAutor komentarza: IroTreść komentarza: Nie prościej udostępnić dokument do wglądu? Przecież nie pojadę do urzędu specjalnie, żeby stać w kolejce, żeby obejrzeć dokument. To są proste rzeczy i dotrzecie do większej liczy ludzi.Data dodania komentarza: 30.05.2025, 17:14Źródło komentarza: Nowy Plan Urządzenia Lasu dla WoliAutor komentarza: AgriTreść komentarza: Czy oprócz publikacji zdjęć autor zgłasza również ujawnione wykroczenia odpowiednim służbom? Szkoda byłoby, gdyby ta praca nie znajdowała odzwierciedlenia w egzekwowaniu prawa przez służby. Większość zdjęć prezentuje czyny zagrażające bezpieczeństwu lub niszczące przestrzeń publiczną.Data dodania komentarza: 11.04.2025, 12:35Źródło komentarza: Mistrzowie parkowania #50. Na zakazie, na trawniku, na chodniku
Reklama
Reklama